Gruppadministratörer

• Profilbild (avatar)

Sågning

Offentlig grupp aktiv för 7 månader, 1 vecka sedan

Samlingsplats för alla som vill diskutera sågning

Vilken såg har du? (5 inlägg)

← Gruppforum   Gruppforum
  • Profilbild (avatar) Administratörer Trätorget sade för 2 år, 6 månader sedan:

I ett kommande nummer av Småsågaren tänkte jag göra en översikt över olika sågtyper (bandsåg, klingsåg, ramsåg, kedjesåg) samt deras fördelar och nackdelar. Svara gärna på mina frågor och lägg till annat som kan vara bra att känna till.

- vilken sågtyp har du?
    - varför valde du just den?
    - vad är bra med den?
    - vad är mindre bra/dåligt med den?
    - vilka behov skulle du rekommendera den till?

Tack för hjälpen!

• Profilbild (avatar) Göran Andersson, Tidan sade för 2 år, 5 månader sedan:

# En cirkelsåg tvåmans årsmodell 1953
    # Mer eller mindre av en händelse,
    kom över den billig och på hemmaplan.
    # Den är ganska snabb enkel att ställa om
    för olika dimensioner.
    # Kräver stor effekt (har en 11 liters diesel
    på 200 hp vilket är något i överkant men den säger aldrig nej.
    den är något tungarbetad fast vi har transportörer både för
    timmer och virke.
    # Vi sågar 1500-3000 timmer varav 500-800 eget.
    det är nog max vad man klarar av på fritiden.

• Profilbild (avatar) Kjell-Olov Näslund sade för 2 år, 5 månader sedan:

- Solosåg M5 med E5000+frictionsmatning

- Av en händelse hittade den begagnad med motorsåg till bra pris men efter ett år bytte jag
    upp till E5000 Lätt att ställa in och såga, bra pris

– Kapaciteten men när jag bytte till eldrift + matning blev det skapligt, kan vara svårt att såga rakt igenom
    stocken utan diverse hjälpmedel och även lätt för häng på slutet av blocket utan extra stöd och diverse knep.
    Ni kan kolla min hemsida om diverse hjälpmedel mm ” http://www.naslundstra.se/

- Husbehovssågning upp till ca 100 stockar/år

• Profilbild (avatar) trasnidarn sade för 2 år, 3 månader sedan:

har en bamsesåg på 9meter valde den för att jag kan såga så långa bitar plus att den är kraftigt byggd bästa är att den är lätt att använda ock lätt att köpa till å montera till exempel hyvel.enda negativa kan väl va allt spån men den samlas upp i en låda på sågen som sen töms å används som strö på gården.den drivs med en stor elmotor så jag slipper hålla på med bensin.årsmodellen är 2009 å ska användas för att försöka starta eget.

• Profilbild (avatar) Lars-Anders Johnsson sade för 2 år, 2 månader sedan:

1. Timmerbandsåg bredd 800mm + kantverk
    2. Hade tidigare kedjesåg + ramsåg, men kedjesågen hann inte med att såga det grova så att ramsågen blev matad. Ramsågen hade den begränsningen att man var låst till viss postning vid varje sågning. När en granne kom med ett lass timmer från 15-60 cm i topp var det inge bra kombination.
    3. Valde därför att byta till bandsåg som har en helt annan flexibilitet, Jag sågar efter hur stocken ser ut och vad som bäst går att ta ut ur varje enskild stock. Går att såga stocken på så många olika sätt. Kan t.ex göra så att säga ”ramsågning” med genomsågning i bandsågen och sedan kantning i kantverket. Perfekt till att torrsåga fram div dimensioner, Om man behöver fin läkt så lägger man bara upp t.ex 10 st 2″ på högkant och sågar igenom hela bunten. 2 mm sågspår ger inget större spill och med rätt band så blir ytan perfekt.
    4. Själva sågen inget dåligt med den utan brister sitter i hanteringen av stock och sågat. Saknar transporter och avlastningsbord och utrustning på sågen för att hantera stocken. Men det är tänkt att byggas ut med när ett större såghus är färdigt.
    5. Mindre volymer och specialsågningar
    se ”http://www.futurawood.eu”